torstai 29. toukokuuta 2014

Sokkelihommia

Se oli komia maanantai, kun Suomen Taloperustus Oy:n taistelupari tupsahti tontille, ja alkoi kasaamaan sokkelimuotteja tontille. Tämän työvaiheen jätimme suosiolla ammattilaisille, koska itse olen henkilökohtaisesti jo nappulana hiekkalaatikolla oppinut, että kestävät linnat lähtee aina hyvästä perustasta. Ja tässä meidän tapauksessa todellakin perustuksiin satsattiin... Rakennesuunnittelija nimittäin suunnitteli talollemme "pommin"-kestävän sokkelin, jossa terästä ei säästelty. Sokkelihifistelijöille speksit tiedoksi: 8mm hakaset, 4 paria terästä kerroksiin...Normi standardi työmailla kuuluu olevan 6mm hakaset ja vain 3 paria terästä kerroksissa. Tämän sai kuulla kaikilta 5:ltä eri sokkelifirmalta, joilta tarjoukset pyysin. Noh, eipähän läheisen soramontun räjäytystyöt pääse murentamaan talon perustaa. ;) Ja samalla rungolla kierrettiin myös autotallikin...

"Pommin kestävät" hakaset ne siinä killuu

Tuli muuten ensimmäinen vastoinkäyminenkin vastaan näissä sokkeliasioissa. Tai oikeastaan, se ei vielä ehtinyt kehittyä kunnon ongelmaksi, koska ehdimme vielä reagoida asiaan ennen kuin iso vahinko tapahtui. Rakennusten maatöiden teon loppuvaiheessa, väsyneeseen mieleeni tuli, että autotallimme sokkelin yläpintahan on 10cm alempana kuin itse päärakennuksen. Pitääköhän se huomioda myös maatöissä? No, pitäähän se jos aikoo samankorkuista 900mm sokkelia käyttää molemmisa rakennuksissa... Kaverit siinä tyytyväisenä tasoittelivat kivipatjaa autotallin kohdilla samaan tasoon päärakennuksen patjan kanssa, kun itselläni alkoi pieni epätoivo kipinöimään mielessä. "Tilanne SEIS!", ja kaverit tauolle, puhelut rakennesuunnittelijalle ja pääsuunnittelijalle, pikapalaveri sokkelimiesten ja valvojan kanssa = tilanne hansikkaaseen taas. Ratkaisuna pudotimme autotallin sokkeli korkeuden 800mm:iin. Eli käytännössä runkorakenteisiin ei tarvinnut lähteä tekemään muutoksia, ja sokkelifirmakin ehti vielä tilata matalammat hakaset, jotka vaaditaan tuohon sokkeliin. Pitää vain muistaa (jep, jep onneksi ei varmaan montaa muuta asiaa jää muistettavaksi tuohon kohtaan) huomioida tämä muutos sitten pihatyövaiheessakin korkojen kanssa... Mitä opimme tästä episodista? Ei kannata koskaan olettaa automaattisesti, että työmaalla kaikki ovat perehtyneet suunnitelmiin viimeisen päälle. Ja viime kädessä vastuu tässäkin jäi itselle. Enemmän tarkkuutta sitten jatkossa. Takaisin sokkelinvalun pariin...

Päärakennuksen sokkelinmuotti kasasaa, ja massa vaaterissa...
1½ työpäivän jälkeen päärakennuksen muotti oli kasassa ja mitoissa. Seuraavaksi betonimiehet kävivät töräyttämässä massat muottiin ja paketti jätettiin yön yli kovettumaan. Aamulla muottien purku ja autotallin sokkelimuottien kimppuun. Tuon pienemmän rakennuksen muottien virittämiseen ja valuun meni 1 työpäivä, mikä sinänsä on varsin nopea toimitus. Käydessäni tuossa vaiheessa työmaalla, sain ensi kertaa käsityksen talomme mittasuhteista. "Se on iso...rivitaloko tähän on tulossa??" kävi mielessä kaikkien muiden talobudjettiimme liittyvien asioiden lisäksi. Pakko se on vain uskoa, että kaverit ovat tehneet hommat mittojen mukaan ja sitä saa mitä tilaa. Auts!

Betonia pe***le!

Pilarianturoiden muotit latingissa
Neljäntenä päivänä loputkin muotit purettiin ja kuskattiin pois kohteesta. Jäljelle jäi satakunta metriä kivenkovaa ja viivasuoraa sokkelia, jonka suojiin aletaan seuraavaksi lappamaan täyttöhiekkoja. Homma toimi sujuvasti ammattimiehiltä, ja oli lukuunottamatta sitä pientä autotalli-episodia, hyvin kivuton ja sisäsiisti työvaihe itsellemme. Seuraavaa askelta varten täytyykin käydä hakemassa runsaasti nestettä, ja aurinkorasvaa nahkaan. On nimittäin kuuma, ja kaivuri ilmaantui taas tontille. Ja eikös tuolta kuulukkin kasettirekan peruutusääni...

Mister Y

Top 3 - vinkit - Perustukset

#1 Toteutus - Teräsbetonin kanssa hommat tuppaa jähmettymään, ja jossain kohtaa on myöhäistä enää korjailla omia virheitä. Vältä siis tämä, ja anna koko paletti suosiolla ammatilaisten hoidettavaksi vaikka se hiukan maksaakin (lopullisessa konkurssissa se on pieni raha). Käytä säästynyt aika vaikka parisuhteen hoitoon, tai sitten tarjouspyyntörallin pyörittämiseen. En katunut.

#2 Sokkelikorot - ne kannattaa sitten tarkista, ja vielä kerran tarkistaa jo maatyövaiheessa. Suosittelen myös teroittamaan ne kaivurikuskillekkiin. Että ei sitten tule yllätyksiä ja kalliita virheen paikkomisia sokkeli- ja runkotyövaiheessa.

#3 Mittaa sokkelit myös itse - viimeistään siinä vaiheessa, kun muotit on purettu, kannattaa tehdä tarkastusmittaus ristimitalla. Eihän sitä koskaan tiedä... Uskoisin, että väärät mitat aiheuttaa harmia talopaketti - rakentajalle, mutta myös kappaletavara-hommissa suurista heitoista tulee paljon ylimääräistä säätöä suunnitelmiin ja toteutukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitokset sanoistasi:)