"Pommin kestävät" hakaset ne siinä killuu |
Tuli muuten ensimmäinen vastoinkäyminenkin vastaan näissä sokkeliasioissa. Tai oikeastaan, se ei vielä ehtinyt kehittyä kunnon ongelmaksi, koska ehdimme vielä reagoida asiaan ennen kuin iso vahinko tapahtui. Rakennusten maatöiden teon loppuvaiheessa, väsyneeseen mieleeni tuli, että autotallimme sokkelin yläpintahan on 10cm alempana kuin itse päärakennuksen. Pitääköhän se huomioda myös maatöissä? No, pitäähän se jos aikoo samankorkuista 900mm sokkelia käyttää molemmisa rakennuksissa... Kaverit siinä tyytyväisenä tasoittelivat kivipatjaa autotallin kohdilla samaan tasoon päärakennuksen patjan kanssa, kun itselläni alkoi pieni epätoivo kipinöimään mielessä. "Tilanne SEIS!", ja kaverit tauolle, puhelut rakennesuunnittelijalle ja pääsuunnittelijalle, pikapalaveri sokkelimiesten ja valvojan kanssa = tilanne hansikkaaseen taas. Ratkaisuna pudotimme autotallin sokkeli korkeuden 800mm:iin. Eli käytännössä runkorakenteisiin ei tarvinnut lähteä tekemään muutoksia, ja sokkelifirmakin ehti vielä tilata matalammat hakaset, jotka vaaditaan tuohon sokkeliin. Pitää vain muistaa (jep, jep onneksi ei varmaan montaa muuta asiaa jää muistettavaksi tuohon kohtaan) huomioida tämä muutos sitten pihatyövaiheessakin korkojen kanssa... Mitä opimme tästä episodista? Ei kannata koskaan olettaa automaattisesti, että työmaalla kaikki ovat perehtyneet suunnitelmiin viimeisen päälle. Ja viime kädessä vastuu tässäkin jäi itselle. Enemmän tarkkuutta sitten jatkossa. Takaisin sokkelinvalun pariin...
Päärakennuksen sokkelinmuotti kasasaa, ja massa vaaterissa... |
Betonia pe***le! |
Pilarianturoiden muotit latingissa |
Mister Y
Top 3 - vinkit - Perustukset
#1 Toteutus - Teräsbetonin kanssa hommat tuppaa jähmettymään, ja jossain kohtaa on myöhäistä enää korjailla omia virheitä. Vältä siis tämä, ja anna koko paletti suosiolla ammatilaisten hoidettavaksi vaikka se hiukan maksaakin (lopullisessa konkurssissa se on pieni raha). Käytä säästynyt aika vaikka parisuhteen hoitoon, tai sitten tarjouspyyntörallin pyörittämiseen. En katunut.
#2 Sokkelikorot - ne kannattaa sitten tarkista, ja vielä kerran tarkistaa jo maatyövaiheessa. Suosittelen myös teroittamaan ne kaivurikuskillekkiin. Että ei sitten tule yllätyksiä ja kalliita virheen paikkomisia sokkeli- ja runkotyövaiheessa.
#3 Mittaa sokkelit myös itse - viimeistään siinä vaiheessa, kun muotit on purettu, kannattaa tehdä tarkastusmittaus ristimitalla. Eihän sitä koskaan tiedä... Uskoisin, että väärät mitat aiheuttaa harmia talopaketti - rakentajalle, mutta myös kappaletavara-hommissa suurista heitoista tulee paljon ylimääräistä säätöä suunnitelmiin ja toteutukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitokset sanoistasi:)